GABRIELA BALTAZR
-Interviu cu Ion Podosu-
Parcurgând câteva
numere mai vechi ale revistei „Litera Noastră”, am regăsit un
interviu pe care îl realizam cândva cu profesorul și poetul Ion
Podosu și constatam cu surprindere că de atunci au trecut
(incredibil!) zece ani. Este motivul pentru care l-am convocat la un
dialog pe hârtie, întrucât scrisul și cititul rămân, pentru
interlocutorul meu, ca și pentru mine, valori fundamentale.
Reporter:
Parafrazând un vers blagian, „Unde și când te-ai ivit în lumina
?. Au aceste coordonate spatio-temporale vreo semnificația
specială, îți definesc în vreun fel profilul spiritual?
Ion Podosu : M-am
născut la șapte iulie 1953 (deci, în miezul verii, ceea ce nu prea
corespunde cu temperamentul meu, înclinat mai degrabă spre
anotimpurile descendente - toamnă, iarnă). Movila Banului, toposul
ivirii mele în lume, ar putea reprezenta un spațiu al nemărginirii,
fiind situat în apropierea celebrelor podgorii de la Pietroasele din
județul Buzău, zona unde a fost descoperit la fel de celebrul
tezaur „Cloșca cu puii de aur”. În profilul meu spiritual, cred
că există o nostalgie a orizontului nemărginit, o latură
solar-melancolică în viziunea despre viață și avatarurile ei.
R. : Într-un
splendid poem din cel mai recent volum al tău, surprinzi o imagine
tulburătoare a tatălui. Acest lucru mă determină să te rog să-i
evoci în câteva cuvinte pe părinții tăi.
I.P. : Părinții
mei, Stana și Ștefan Podosu, deveniți țărani la câmpie, își
au defapt rădăcinile în partea muntoasă a județului Buzău, în
preajma Vulcanilor Noroioși și a localităților unde se fac
renumiții cârnați de Pleșcoi sau cașcavalul de Penteleu.
Mama avea o fire
liniștită, supusă și atașată familei, cu o dragoste reținută
față de cei trei copii care îi mai rămăseseră în viață. În
schimb, tata a fost un om cu o personalitate aparte, în adolescență
și în prima sa tinerețe fiind înclinat spre aventuri, dar odată
așezat la casa lui, s-a dedicat trup și suflet familiei, devenind o
persoană sociabilă, expansivă adesea, harnică și generoasă.
Nașterea unui
copil orb i-a șocat, desigur, pe părinții mei, însă nu au
dezarmat în fața destinului nemilos. Călăuziți de nădejdea că
primul lor născut trebuie să ducă o viață normală pe pământ,
au făcut tot ce le-au stat în puteri să-mi redea lumina ochilor și
chiar au reușit până la un punct. Când orice speranța a fost
epuizată, tatăl meu, care avea șapte clase făcute în satul
natal, a început să se intereseze de existența unuei școli pentru
copii nevăzători, pentru că ajunsesem la vârsta școlarității.
După multe și întortochiate demersuri, filiala Ploiești a A.N.R.
a fost cea care mi-a deschis calea spre școala pentru nevăzători
din Cluj.
R. : Cum ți-ai
trăit copilăria de dinanintea școlarității? Cum ai fost privit
și primit în comunitatea copiilor de aceași vârstă ?
I.P. : După cum am
spus și cu un alt prilej, în ciuda handicapului, părinții s-au
purtat ca și cu un copil valid, acordându-mi toată libertatea de
mișcare, dar fiind preocupați și de formarea deprinderilor de
autonomie personală necesare. Copii vecinilor de pe uliță erau ca
toți copii: și mai buni, și mai răi, însă nu îmi aduc aminte
să mă fi exclus total din jocurile lor, așa încât, în afara
unor mici incidente copilărești, nu m-am simțit frustat sau izolat
în comunitatea lor.
R. : Devreme ce ai
devenit profesor, ai iubit școala ... cum au fost anii școlarității
tale?
I.P. : Primul an de
școală (1961-1962) a fost unul destul de greu, deoarece, în primul
rând, despărțirea dureroasă de familie și impactul produs de
intrarea într-un mediu foarte diferit de cel cunoscut de mine până
atunci m-au marcat puternic. În al doilea rând noua colectivitate,
pe lângă lucrurile bune pe care mi le-a adus, mi le-a arătat și
pe cele mai puțin bune, fiindcă din prima mea vacanță de iarnă
și în trimestrul al doilea am contractat o seamă de boli ale
copilăriei pe care nu le avusesem, creeându-mi unele dificultăți
în procesul de învățământ, pe care am reușit să le depășesc
datorită devotamentului și a abnegației cadrelor didactice pe care
le aveam la clasă, evocate cu recunoștință deosebită într-un
alt interviu.
Într-adevăr, cu
trecerea timpului, am iubit tot mai mult școala, vacanțele de vară
mi se păreau prea lungi, nu numai mie, ci și prietenilor mei cu
care corespondam prin scrisori lungi și detaliate și așteptând cu
nerăbdare reîntâlnirea la școală. Desigur, anii de liceu au
fost, aș spune, fabuloși sau, poate, cine știe, așa i-am văzut
și îi vedem noi! Erau anii de inițiere în „primele iubiri” și
în literatură, prin cercurile literare, cu referate „docte”,
prin revista școlară „Lumina”, unde aveau să debuteze actualii
scriitori : Radu Sergiu Ruba, Ana Hompot, Viorel Șerban și
subsemnatul. Tot atunci, ne inițiam în activitatea radiofonică
prin „Vocea departamentului”, ce transmitea din cabina stației
de amplificare a școlii sau încercam să ne rafinăm gusturile
alcoolice la Chios, la Ursus, la Someșul ori cine mai știe prin ce
alte restaurante și cârciumi .... Nu ne au fost străine muzica
rock și pop difuzată de „Metronomul” lui Cornel Chiriac la
„Europa liberă” și nici jocurile cu mingea medicinală, cu
mingea de hârtie sau cu „badogul” (cutia de conserve), surogate
ale fotbalului, pe care nu îl puteam practica!
R. : A fost un
privilegiu să fii student la filologia clujeană ? De ce ?
I.P. : Privilegiul
de a fi student la Facultatea de Filologie din Cluj-Napoca poate fi
evaluat dintr-o perspectivă dublă: practic, îmi continuam studiile
în același oraș în care le începusem și, în mare, orașul îmi
era cunoscut, putându-mă deplasa singur prin el. Spiritual vorbind,
am avut șansa de a avea ca profesor personalități remarcabile ale
vieții noastre literare, iar colegii de an erau personalități în
devenire, condiții esențiale pentru formarea unui cadru intelectual
emulativ, ce s-a repercutat extrem de favorabil asupra evoluției
mele culturale și creatoare.
R. : Ai fost
profesor, timp de 32 de ani la Liceul pentru Deficienți de Vedere
din Cluj-Napoca. Care au fost cele mai semnificative împliniri
profesionale pentru tine ? Care au fost valorile fundamentale pe care
le-ai transmis elevilor tăi ?
I.P. : Vocația
pedagogică mi-am descoperit-o încă de pe băncile liceului și
mi-am canalizat eforturile (ajutat și stimulat și de părinți)
spre a o împlini. Asemena primilor ani de școală cu dificultăți
de tot soiul, și primii ani de profesorat nu se arătau prea
promițători, obținând cu mare greutate postul de profesor
preparator la școala din Cluj și apoi au urmat catedrele extrem de
eterogene în care, pe lângă orele de limba română la clasele
primare, intrau ore de matematică, fizică etc.
După 1990 am
devenit titular la catedra de limbă și literatură română și
literatură universală la gimnaziu și liceu. Prin lecțiile predate
și prin activitățile extracurriculare (Cercul miciilor
folcloriști, Cercul de creație și interpretare literară și , mai
ales prin inițierea apariției revistei școlare
„Adolescent-magazin”) am încercat să le transmit elevilor
valorile umaniste fundamentale, să le dezvolt gustul estetic și, nu
în ultimul rând, să le stimulez dragostea pentru lectură, pentru
frumos, în general.
Satisfacțiile
profesionale au constat în obținerea gradelor didactice, în
conducerea comisiilor metodice sau în prezentarea și publicare unor
lucări de specialitate, dar, desigur, cele mai semnificative au fost
acelea privind rezultatele deosebite obținute de elevii mei la
olimpiadele școlare, la alte concursuri, unii dintre ei
remarcându-se, după terminarea studiilor, cu publicații în
reviste sau chiar în volum.
R. : Ai fost și
director al liceului, într-o perioadă efervescentă, febrilă,
provocatoare.Care au fost cele mai mari provocări ale acestui
segment profesional al biografiei tale ?
I.P. : Anul 1990
s-a constituit într-un moment de cotitură în biografia mea atât
în plan personal, cât și în plan profesional. Climatul
revoluționar s-a resimțit și în cadrul colectivului de cadre
didactice din școala noastră, concretizat în destituirea vechii
conduceri și alegerea alteia cu idei inovatoare și neînregimentată
fostului partid comunist.
Am fost ales
director adjunct cu o largă majoritate (fapt surprinzător și
pentru mine), alături de regretata Elena Bucur, aleasă director
principal. O primă provocare a noii conduceri a fost menținerea
unui climat echilibrat al diferitelor tendințe de neînțelegeri
între oameni, de găsirea soluțiilor adecvate la revendicările de
tot felul și de a aduce procesul instructiv- educativ pe făgașul
normalității.
Un obiectiv
primordial pentru noua conducere a fost reînființarea ciclului
liceal în școala noastră (desfintat, în mod abuziv în 1983),
fapt care s-a realizat în primăvară anului 1990, având și
concursul proaspătului inspector în Ministerul Educației
Naționale, în persoana lui Radu Sergiu Ruba. Desigur, au mai fost
și alte provocări, între care aș aminti organizarea și
desfășurarea examenului de admitere pentru toate liceele speciale
din țară, ridicarea standardelor profesionale ale cadrelor
didactice, dar și cele de învățare și disciplină ale elevilor,
optimizarea condițiilor de viață în internat, organizarea
schimburilor de experiență și stabilirea de relații inernationale
atât de necesare pentru instituția noastră.
R. : Anul 2010 a
reprezentat pentru tine despărțirea de școală, dar și abordarea
unei alte profesii. Cu ce sentimente ai părăsit școala? Cum te-ai
raportat la solicităriile diverse și numeroase ale calității de
președinte al Filialei Județene Cluj a A.N.R. ?
I.P. : Anul 2010 a
reprezentat un alt moment de răscruce în biografia mea, deoarece,
după aproximativ 32 de ani de învățământ, am considerat că
trebuie să fac loc la catedră tinerilor colegi, iar perspectiva de
a mă implica într-o nouă activitate m-a determinat să părăsesc
cu seninătate școala, cu o dulce melancolie pentru încheierea unei
etape semnificative a existenței mele. Desigur, rămâneau în urmă
oameni și întâmplări, trăiri și evenimente irepetabile, dar,
cum am arătat, aveam în față o nouă etapă biografică la fel de
interesantă și de atrăgătoare.
Când am candidat
la funcția de președinte a Filialei Județene Cluj, am avut în
vedere și experiența managerială acumulată în calitatea de
director adjunct al Liceului Special pentru Deficienți de Vedere,
precum și faptul că am fost în conducerea filialei timp de zece
ani, ceea ce mi-a ușurat, în bună măsură, activitatea de manager
a organizației clujene.
R. : În deceniul trecut de la convorbirea noastră anterioară, ai avut mai multe realizări printre care și publicarea a trei volume. Vorbește-ne puțin despre ele.
I.P. : În perioada ce s-a scurs de la interviul anterior, am avut o activitate destul de bogată și variată. Aceasta a fost determinată de alegerea mea ca vicepreședinte al Consiliului Director al A.N.R. (în prima legislatură pe domeniul cultural, iar în a doua, pe domeniul educației), iar din anul 2007 reprezint România în Comisia pentru Cultură și Educație a Uniunii Europene a Nevăzătorilor, în cadrul căreia am prezentat un raport bine primit asupra legislației europene privind educația copiilor cu deficiențe vizuale.
Pe lângă activitățile acestea, să le spunem, cu caracter administrativ am reușit să public două cărți de critică literară („Universul prozei lui Vasile Voiculescu” , editura Limes, Cluj-Napoca, 2007, „Ion Vinea – Un melancolic al avangardei românești”, editura Limes, Cluj-Napoca, 2010) și un volum de poeme (‚Apa glasului” a apărut la aceeași editură clujeană în 2011). Ca urmare a celor patru volume publicate, din 2011 sunt membru stagiar al Filialei Cluj a Uniunii Scriitorilor din România.
R. : Ce a însemnat pentru tine colaborarea la Radio Cluj, prin emisiunea „Cuvântul care înflorește” ?
I.P. : În evantaiul preocupărilor din ultimii șapte-opt ani colaborarea cu Radio Cluj (începută, prin intermediul prietenilor Cornel Udrea și Dora Pavel înainte de a avea emisiunea proprie) a constituit punerea în valoare a noi disponibilități creatoare în ipostazele de reporter și realizator, în care mă regăseam și ne regăseam cu plenară bucurie și satisfacție. Am pus mult suflet, dar și toată priceperea gazetărească în realizarea emisiunii „Cuvântul care înflorește”, încercând să transmitem mesaje luminoase și cu un conținut divers și atractiv, prin care să se creeze o imagine cat mai reală despre deficienții de vedere și universul în care trăiesc ei. Reprogramarea emisiuni într-o zi și la o oră inacceptabile, în care audiența ar fi fost aproape de zero, ne-a determinat să renunțăm cu multe regrete și, în ciuda intervențiilor noastre, n-am găsit nici cea mai mică înțelegere din partea conducerii Radioului Cluj.
R. : Se spune că timpul se comprimă, se accelerează continuu și mulți oameni au sentimentul că aleargă prin viață într-un fel de cursă contracronometru, fără răgaz. Tu ai timp liber ? Cum te bucuri de el ?
I.P. : Într-adevăr, problema comprimării timpului face obiectul și unor cercetări științifice, iar oamenii o resimt mai tare de la o anumită vârstă. Nu știu ce să spun, dar mie mi se pare că e o percepție subiectivă a trecerii timpului, în funcție de mai mulți factori, cum ar fi: formația intelectuală, temperamentul fiecărei persoane, tipul de activitate pe care o desfășoară etc..
De când sunt președinte al filialei și vicepreședinte al Consiliui Director Național am mai puțin timp liber decât atunci când lucram în învățământ. Totuși, îmi găsesc timp să citesc în format audio sau electronic, ascult emisiunile culturale la radio (nu urmăresc mai deloc televiziunile), scriu poezii sau diverse articole pentru revistele noastre, merg la spectacole și călătoresc ...
R.: În ultima vreme ai și călătorit. Unde te simți cel mai bine? Dacă n-ai fi trăit în România, Cluj, în care alt spațiu crezi că ai fi fost în cea mai mare măsură „acasă”?
I.P. : Între activitățiile mele de timp liber fac parte și călătoriile, în țară cu ocazia diferitelor manifestări ale asociației sau, vara, pe litoral, unde îmi place foarte mult. În străinătate, călătoresc fie ca turist, fie în calitatea mea de membru al amintitei comisii din cadrul U.E.N. Mi-e foarte greu să afirm care dintre spațiile vizitate ar putea fi „acasa mea”, dar pe litoralul românesc mă simt excelent, iar în străinătate, Tenerife îl consider un spațiu paradisiac, un tărâm de vis (asta fără conotații publicitare!)
R. : În numele cititorilor noștri și al meu iți mulțumesc pentru această convorbire, iți doresc tot binele și te rog să încheiem, oare cum neconvențional, cu unul dintre poemele tale!
I.P. : Ca orice încheiere, și încheierea discuției noastre e una dificilă, însă speranța că vom mai discuta și peste un deceniu îi conferă o notă de optimism. Iată și poemul :
Mâinile
Tatălui meu,
Ştefan Podosu
Mâinile lui
încercau
să ridice în cer
tot pământul.
Lua în fiecare zi
câte-un vagon,
două,
pline cu porumb, cu
grâu,
cu sfeclă sau
floarea-soarelui,
dar cel mai adesea
cu gunoiul de la
sutele
de vaci şi de
tauri.
Astăzi, Cerul îl
treage în sus
de mâinile lui
obosite,
neputincioase.
El însă nu vrea să
urce acolo, sus,
numai odată cu
pământul
pe care îl tot
azvârle
spre înaltul
infinit.
Acestea sunt mâinile
lui,
ale tatălui meu,
care, într-un
îndepărtat amurg,
mi-a dat să sorb
apa glasului
din auritul clopot.
A
consemnat
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu