Apărut
la Editura Limes, Cluj-Napoca, 2011, volumul de poeme „Apa
glasului” întregeşte profilul
spiritual al poetului Ion Podosu, personalitate pregnantă în
atmosfera culturală specifică Cetăţii Clujului şi nu numai.
Aceste poeme îşi consumă strălucirea adâncă într-un anotimp al
stingerii melancolice, sub semnele căruia respiră o notă gravă,
tristă, dureroasă.
Spectacolul
lumii se oferă eului, pornit în aventura identificării sinelui
adevărat, prin nuanţele văzduhului şi în culorile de ambră,
smirnă şi tămâie ale cuvântului demiurgic.
Existenţa,
asemenea unei insule în hăţişul cosmic, se află sub permanenţa
neprevăzutului, înconjurată de semnele sfârşitului de veac şi
ale începutului de nou veac, încărcat de speranţe, de îndoieli
meandrice, de căutări, de reveniri, de împliniri bântuite de
fantasmele trecutului...
Sufletul,
„Marele Strigoi”, devine, el însuşi, întruchiparea
întunericului din braţele Styxului, în tovărăşia lui Charon
prin lumea Umbrelor (Destinul unei
umbre).
Toate
semnele suflării sunt atinse de pala amurgului, atmosfera este de un
Ev Mediu întunecat, aprig, însetat de certitudini; debusolat,
sufletul rătăceşte prin biserici pustii, ucigaşă, moartea pune
stăpânire pe spirit (Amurg de Ev
Mediu).
Umanitatea
îşi poartă ancestralele semne ale harului desăvârşit în
ritualuri, spre momentul nefast al „înserării verzii”, îmbibate
de otrăvuri.
De
la „Roata Olarului” la Templul de sare, ori la flacăra
Bibliotecii, tot ceea ce a creat spiritul uman este distrus de „gura
flecară”, de ochiul întunecat, de îndoielnica părere. Orice
pâlpâire de lumină, orice cântec de păsări, toate sunt vânate
cu viclenie de morbul ucigaş: „Mugurii
luminii sunt storşi/ În paharul vânzării/ De la cina cea de
Taină” (Amurg).
Cu
încăpăţânarea unui explorator, omul intuieşte sau, la nevoie,
construieşte mituri încremenite în istorie, dar care se dovedesc
goale de sens (Sosirea lui Godot):
„Te salut, maestre,/ şi prea bunule prieten al meu, Godot!/ ...
Fii totuşi binevenit în mitologia noastră contemporană/ ... îţi
ofer un loc... în sarcofagul golit/ de mumia unui celebru faraon/ de
la Louvre sau British Museum...”
Deseori,
de la măreţia visării integratoare la banalele aspiraţii
cotidiene, omul se simte strivit de potrivnicia unei ordini
universale implacabile. Ca o „fiară
hărţuită îşi caută rostul în viforul solar, în suflul eolian,
dar toate energiile se înverşunează
să-i macine nesfârşita înmugurire”...
Astfel,
existenţa devine o noapte în care viaţa îşi pierde strălucirea
în ecoul obsedant al cucuvelei „ce
ţipă a moarte”, singurul gest
salvator fiind „al cântăreţului, al
poetului care prin versul
lui va putea umple vidul existenţei”
(Invocaţie).
Chiar Iubirea se înscrie în Singurătatea care, ca o fatalitate,
ucide fasciculul de lumină născut din îngemănarea a două suflete
înscrise în „centrul galaxiei”.
Şi
totuşi, înecat în golul imens, „Glasul”,
ca semn al Fiinţei prezente în Univers, prin însăşi această
Glăsuire sfidează destinul, ţâşneşte din clipa amurgului,
inundă „orizontul galben”
cu ecoul auritului clopot, prin glasul poetului vibrând înalt peste
apa vieţii... Şi poesis-ul
rămâne un victorios zbor de porumbel al armoniei fiinţiale, peste
orice fel de marasm al teluricului, real sau imaginar, înnobilând
auroral existenţa umană.
Verbul
liric stăpâneşte angoasele, străluminând „excelsior!”
viaţa de zi cu zi a Poetului...
ANTONIA
BODEA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu